2011. április 20., szerda

Edzeni vagy nem edzeni?

A tegnapi bejegyzésemben is írtam már arról, hogy milyen durva izomlázam van, és hogy tanácstalan vagyok a továbbiakat illetően.

Nos, ma utánaolvastam egy kicsit a dolognak. Bevallom én is azt hittem egészen eddig, hogy az izmokban keletkező tejsav okozza az izomlázat, azonban ez az elmélet mára már szinte teljesen megdőlt. Valójában az izomláz eredete mikroszkopikus szakadások az izomban. A szakadások helyén gyulladás lép fel, és ez az, ami a fájdalmat okozza.

Tehát tilos durván ráedzeni, mert csak még rosszabb lesz! Az eleve sérült izmaink még jobban fognak rongálódni, ha így teszünk. Sőt, több helyen is olvastam, hogy éppen ezért az edzés utáni nyújtás és masszázs  is csak ront a dolgon, mert még jobban megterheli a sérült izmot. Helyette melegvizes borogatást, szaunázást és gyulladáscsökkentő készítményeket ajánlanak. Természetesen a könnyedebb mozgások nem ártanak meg ilyenkor, sőt. A lényeg, hogy ne terheljük le az izmainkat.

Ha már a témánál járunk, utánanéztem egy kicsit a C-vitaminnak, aminek köztudottan gyulladáscsökkentő hatása van. Bizony, a C-vitamin szedése segít megelőzni az izomlázat, sőt, ha izomlázunk van, akkor az izmok regenerálódását segíti. Sajnos a napi C-vitamin bevitel ideális mértéke a mai napig vitatott.

Mindenesetre edzések előtt 1000-2000 mg bevételét javasolják egyes források. Viszont tudnunk kell azt is, hogy a C-vitamin kétélű fegyver, nagyon oda kell rá figyelni, hogy hosszútávon ne szedjünk többet a kelleténél, ugyanis vesekövet és húgysavköveket okozhat (bár ezen is még vitatkoznak, hogy így van-e, de jobb félni, mint megijedni).

Azt hiszem az L-karnitinos bejegyzésemben is említettem, hogy hatékony az izomláz csökkentésében, de a teljesség kedvéért itt is megemlítem.

Mindenesetre bevettem egy Béres C-vitamin + Cink tablettát, amiben tablettánként 600 mg C-vitamin van. Valószínű beveszek majd még egyet este is.

Délelőtt még erősen gondolkoztam rajta, de így már biztos, hogy nem megyek ma spinningre, inkább valami kis lightos dvd-t választok.

Érdemes elolvasni:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése